понедельник, 15 декабря 2014 г.


Ігри, задачі та вправи.
Розділ II. ТИ - ЛЮДИНА, ЗНАЧИТЬ, МАЄШ ПРАВА

Тема. Права і свободи людини
Мета: ознайомити учнів з поняттями права­ми людини; формувати шанобливе
ставлен­ня до прав людини; аргументувати власну позицію; виховувати в учнів активну грома­дянську позицію.
Україна — молода демократич­на держава, що визначила свій шлях до циві­лізованої Європи. Найбільш вразливою і незахищеною верствою населення в Україні є діти. Мета всіх практичних завдань на уро­ці — показати актуальність і необхідність Ди­тячого кодексу України, виявити обізнаність дітей щодо своїх прав і шляхів їх захисту.
Вікторина «Чи обізнаний ти з Конвенцією ООН про права дитини?»
1.     Як називається міжнародний договір, що встановлює права й обов'язки дер­жав у певній сфері діяльності?
А Декларація;                  Б  конвенція;                          В   хартія.
2.     Як називається затвердження міжнарод­ної угоди вищими органами України?
А  Ратифікація;                Б  узаконення;                       В   санкціонування.
3.     Коли було прийнято Конвенцію ООН про права дитини?
А   1950 р.;                      Б   1989 р.;                                      В   1977 р.
4.     Якого року було в Україні ратифіковано Конвенцію ООН про права дитини?
А 1989 р.;                        Б 1991 р.;                               В   1995 р.
5.     До якого віку, згідно з Конвенцією, особа вважається дитиною?
А 16 років;                       Б 18 років;                                      В   14 років.
6.     З якого віку допускається прийом на роботу підлітків?
А 12 років;                       Б 13 років;                                      В   14 років.
7.     З якого віку настає кримінальна відповідальність?
А 14 років;                       Б 16 років;                                      В   18 років.
За результатами вікторини учитель робить висновок стосовно загального рівня поін­формованості підлітків щодо прав та відпо­відальності дітей в Україні.

Навчальна гра «Права дитини в малюнках»
Мета: використовуючи малюнки дітей, на­вчити учнів орієнтуватися у правах дитини, розвивати творчі здібності дитини.
Учитель об'єднує учнів у чотири групи. Кожна з них отримує завдання проілюстру­вати статті Конвенції:
1-а група — статті 1—10;
2-а група — статті 11 —20;
3-я група — статті 21-30;
4-а група — статті 31 -40.
Після завершення роботи кожна група пре­зентує результати своєї роботи.
Запитання для обговорення
1.    З якою метою ми виконували цю роботу?
2.    Що вам сподобалось під час виконання роботи?
Практична робота «Я людина»
Мета: ця робота дасть можливість розумін­ня, що кожна людина неповторна й особли­ва. У цьому її цінність.
Кожен учень отримує завдання намалювати у вигляді сонячних промінчиків портрет власного «Я» (свої людські якості).
Підійди до своїх однокласників та однокласниць, порівняй, які якості у кого з вас збіглися, і напиши поруч з цим про­мінчиком ім'я цієї людини.
Кожна людина — це цілий Всесвіт, вона уні­кальна, тому що ніколи і ніде не може по­вторитися кожний з нас. Пропоную учням підтвердити свою унікальність і створити свій герб.
Умова: в ньому повинна бути інформація про те:
Ø що ти любиш;
Ø якими трьома словами ти характеризу­єш себе;
Ø хто для тебе є найближчі люди; що ти вмієш робити найкраще; твої мрії.

Тренінг «Кишеньковий порадник підлітка»
Мета: ознайомити учнів з роботою і функ­ціями служб, які можуть допомогти їм у за­хисті прав; навчити учнів розробляти «Ки­шеньковий порадник підлітка», співпрацю­вати з представниками відповідних служб.
Під час проведення цього тренінгу обов'яз­ково необхідно запросити шкільного психо­лога і соціального педагога. Вчитель обгово­рює з учнями функції кожної місцевої служ­би, причетної до роботи з підлітками. Окремо на дошці записані служби і органі­зації:
Ø служба у справах неповнолітніх;
Ø органи опіки і піклування;
Ø соціальна служба для молоді;
Ø медичні установи; органи освіти;
Ø громадські організації;
Ø РАГС;
Ø Кримінальна міліція у справах неповно­літніх;
Ø притулки для неповнолітніх;
Ø служби у справах неповнолітніх
«Мозковий штурм»      
З учнями проводиться «Мозковий штурм» за запитаннями:
1.    За допомогою яких служб ви можете отримати підтримку при порушенні ва­ших прав?
2.    Визначте доступні джерела підтримки прав дитини.
3.    Які знання ви отримали після виконан­ня цього тренінгу?
4.    Як ці знання ви зможете використовува­ти в повсякденному житті?

Тема. Громадянство України
Мета: закласти основи системи правових поглядів і переконань, навчити учнів пра­цювати з текстами нормативно-правових актів, набути навичок колективного обгово­рення питань, виховувати в учнів активі громадську позицію.
Юридичний практикум «Основи правового статусу людини і громадянина»
1.       До вас за порадою звернулась подруга Наталія, яка вийшла заміж за громадянина Польщі і планує виїхати на постійне місце проживання до цієї країни. Наталія не може визначитись — виходити їй з громадянства України чи ні. Якою буде ваша порада і які аргументи ви застосуєте?
2.       Двоє молодих чоловіків — громадян України Олег і Дмитро поїхали на роботу до Москви. Олег улаштувався водієм вантажівки в комерційну фірму, а Дмитро уклав контракт на проходження військової служби. Через три роки обидва повернулися на Україну й виявилося, що вони тепер мають різний статус щодо українського громадянства. Поясніть ситуацію.
3.       У подружжя Роберта й Корнелії, які постійно проживають у Дніпропетровську але є апатридами, народився син. Громадянином якої держави він є?
4.       Громадянин України, 18-річний А. Голебородько має бажання виїхати за кордон. У видачі закордонного паспорту йому було тимчасово відмовлено. Голебородько, який не обізнаний з державною таємницею, не сплачує аліментів не перебуває під слідством  подав позов до суду про порушення щодо нього ст. 2 Конституції України, яка гарантує кожному право вільно залишати територію України. Ви суддя. Які обставини ви врахуєте при розгляді цієї справи?
5.       Дівчина — громадянка США — вийшла заміж за громадянина України і звернулася до Президента нашої держав з клопотанням надати їй громадянство України, тому що бажає бути громадянкою своєї рідної країни і в той же час громадянкою рідної держави свого чоловіка. Яке рішення має прийняти Президент України?

Тема. Демократія
Мета: мотивувати учнів до роботи через залучення до дискусії про зміст та форми демократичного суспільства, розуміння основних принципів демократії (свобода слові толерантність тощо).
Для розуміння демократичного суспільстві та його завдань не обов'язково заглиблюватися в теорію цього питання, читати політологічні статті. Щоб зрозуміти такі глибокі речі, іноді буває достатньо прочитати оповідання для дітей.
Прочитати учням «Оповідання про гусей».
Провести обговорення цього оповідання.
Об'єднати учнів у пари та попросити протя­гом 2 хв. обговорити та записати в зошити 3-4 ознаки, які, на їх думку, характеризують демократичне суспільство.
Зібрати думки по колу та записати їх на дошці.
Пояснити, що демократичне суспільство, яке характеризується такими ознаками, по­требує активних, правосвідомих громадян.

Оповідання про гусей
Найближчої осені, коли ви побачите гусей, які летять на південь зимувати, вишикував­ши чіткий журавлиний ключ, подумайте про те, що відомо науці про них.
У той час як кожна гуска змахує крилами, це створює додаткову підіймальну силу для тієї гуски, що летить безпосередньо за нею. Ле­тячи у формі літери V, зграя може пролетіти принаймні на 70 % більше за день, ніж тоді, коли кожен птах летів би сам. Можливо, людям потрібно теж знайти спільний шлях для того, щоб рухатись разом і співпрацюва­ти один із одним так, щоб досягти спільної мети швидше і легше.
Щоразу, коли гуска виходить за межі ключа, вона відчуває, як важко намагатись летіти проти вітру самій, і вона швидко поверта­ється у ключ, щоб летіти із зграєю. Якщо люди матимуть стільки здорового глузду, як гуси, будуть співпрацювати з тими, хто руха­ється в одному напрямку з ними, їм легше буде долати всі життєві перешкоди.
Коли вожак стомлюється, він повертається назад у крило й інша гуска займає його міс­це попереду ключа. Виконувати важку ро­боту для своєї групи вигідно всім. Ті гуси, що летять позаду, кричать, щоб підбадьори­ти тих, що попереду, і втримати найкращий темп.
Коли гуска слабне чи, поранена, відстає від ключа, дві інші невідступно слідують за нею, щоб допомогти і захистити. Вони залиша­ються з нею, доки вона не зможе уже летіти сама або не помре.
Лише після цього вони вирушають далі, або самі, або з іншим ключем, поки не доженуть свою групу.
Запитання для обговорення
1.       Яким чином зміст цього оповідання пов'язаний з розумінням демократичного суспільства?
2.       В яких рядках автор наводить ознаки де­мократичного суспільства, відносин, що панують у ньому?
3.       Як автор говорить про лідера?
4.       До чого закликає автор оповідання?

7 комментариев :

  1. Цікаві завдання, обовязково використаю на уроках!

    ОтветитьУдалить
  2. Цікавий тренінг та навчальна гра.

    ОтветитьУдалить
  3. Сподобались завдання їх послідовне ускладнення, цікавий тренінг. Обов’язково використаю методику у своїй роботі.

    ОтветитьУдалить
  4. Шановна Ганна Борисівна ,хочу відзначити Ваш надзвичайно гарний майстер- клас з теми " Громадянство в Україні", який Ви давали в Вінниці 20 січня 2015року. Запрошую Вас прочитати статтю на моему блозі ,про ІІ та ІІІ етап конкурсу " Учитель року 2015" в номінації Правознавство .Там Ви причитаєте мій відгук про ваш виступ. Ще раз. Вам дякую , за гарні матеріали.

    ОтветитьУдалить