пятница, 12 декабря 2014 г.


Тема: Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина
Мета: ознайомити учнів з конституційними правами, свобода­ми та обов'язками
людини і громадянина; показати не­обхідність реалізації громадянином конституційних прав і свобод і виконання обов'язків; розвивати вміння корис­туватися джерелами права для аналізу правових ситуа­цій; виховувати повагу до конституційних прав і свобод людини і громадянина.
Тип  уроку: комбінований.
Обладнання: зошити, підручник, роздатковий матеріал, таблиця, картки, схеми.

План:
1. Основні права та свободи людини і громадянина.
2. Як реалізувати та захистити права і свободи.
3. Конституційні обов'язки громадян України.

Хід  уроку:
І. Організація  навчальної  діяльності.

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.
Перевірка домашнього завдання:
а) учитель проводить експрес-опитування щодо засвоєння основних понять за темою минулого уроку: людина, особа, громадянин; громадянство, право на громадянство, апатрид, біпатрид, іноземець;
б) викликаний до дошки учень заповнює таблицю «Основні положення Закону України «Про громадянство України» від 18.01.2001р.», робить  висновок.
Гра «Що? Де? Коли?».
1.    Що таке «права людини»?
2.    Де прийнята і ким Конституція Ук­раїни?
3.    Коли була прийнята Конституція Ук­раїни?
4.    Що таке «Загальна декларація прав лю­дини»?
5.    Де і ким була прийнята «Загальна декла­рація прав людини»?
6.    Коли була прийнята «Загальна деклара­ція прав людини»?
7.    Що таке «Конвенція ООН про права ди­тини»?
8.    Де і ким була прийнята «Конвенція ООН про права дитини»?
9.    Коли була прийнята «Конвенція ООН про права дитини»?
Як бачимо, ці питання пов'язані з правами людини, про які йтиметься на сьогоднішньому уроці.
Мотивація навчальної діяльності.
Сьогоднішнім нашим проблем­ним питанням є таке: «Чи можлива повна реалізація прав і свобод людини і громадя­нина без виконання обов'язків?». Прошу вас у парах обговорити це питання і за ба­жанням озвучити свою версію відповіді.
Аналіз правової ситуації
Після закінчення середньої школи Василь мріяв стати ветеринаром, але до Аграрного університету не пройшов за конкурсом і влаштувався на роботу до Київського зоо­парку. Навесні він отримав повістку район­ного військового комісаріату про призов до лав Збройних сил України. У райвійськкомісаріаті Василь заявив, що служити в армії не може, через те що він ось уже два роки є активістом пацифістської молодіжної ор­ганізації «Прощавай, зброє!», і попросив на­правити його на альтернативну службу».
Метод «Мозковий штурм»
Учні надають різноманітні відповіді, які вчитель записує у лівій частині класної дошки.
Як бачимо, існує ряд версій, а чітку відповідь ви зможете дати наприкін­ці уроку після вивчення теми, коли ми ще раз повернемося до цієї ситуації.
Повідомлення теми і мети уроку
На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вивчення другого розділу на­шого  підручника, який називається «Ти — людина, значить, маєш права» та з'ясуємо конституційні права і свободи, обов'язки людини і громадянина.
Метод «Квітка демократії»
Перед тим як почати урок напишіть на кольорових пелюстках свої очікування від уроку та яке з прав на Україні, на вашу думку, найбільш захищене. В кінці уроку ми з вами побудуємо квітку демократії.

ІІІ. Вивчення  нової  теми.
Від давніх часів відоме прислів'я: «Обов'язок і право — брати, у них одна мати — свобода». Аналоги цього вислову є майже у всіх народів, адже його справедливість не викликає сумнівів. Ця моральна норма закріплена в багатьох державах на найвищому законодавчому рівні.
1.  Основні права і свободи людини і громадянина
Держава гарантує захист конституційних прав і свобод людини і гро­мадянина. Права людини і права громадянина відрізняються за обся­гом. Систему прав людини становить комплекс природних, невід'ємних від людини прав: право на життя, здоров'я, честь, гідність та на їх за­хист; право на свободу та на особисту недоторканність; на свободу світо­гляду та віросповідання тощо. Держава не повинна втручатися в реа­лізацію людиною своїх прав і свобод, більш того — вона зобов'язана створювати для цього умови і надавати гарантії. Права і свободи грома­дян установлюються і забезпечуються державою (право на працю, право на відпочинок та ін.).
Права людини поширюються на всіх осіб, які на законних підставах проживають на території тієї чи іншої держави, а права громадянина лише на тих осіб, які є громадянами певної держави.
Світовий і національний досвід дає можливість установити ряд осново­положних принципів у сфері прав людини і громадянина, які дістали за­кріплення в Конституції України (у Розділі II, присвяченому правам, сво­бодам та обов'язкам людини і громадянина).
Відповідно до Основного Закону України, основне право людини і гро­мадянина — це можливість здійснювати певні дії для задоволення своїх життєво важливих матеріальних і духовних інтересів, які встановлені дер­жавою і закріплені в Конституції та в інших нормативно-правових актах,
У Конституції України (Розділ II) закріплюються такі групи основних прав: громадянські (особисті, фізичні), політичні, економічні, соціальні та культурні права. Найбільш важливими є громадянські права та свободи, оскільки вони містять невід'ємне право людини на життя (ст. 27), право на повагу до її гідності (ст. 28).
Розділ II Конституції України містить також конституційні права окремих соціальних груп населення (наприклад, жінок, дітей) і право на правову допомогу.
Таким чином, у сучасних демократичних державах людина є найви­щою соціальною цінністю, її права і свободи визначають зміст і спрямова­ність діяльності всіх державних органів.
2.  Як реалізувати та захистити права і свободи
Для втілення в життя громадянами своїх прав і свобод держава надає гарантії конституційних прав і свобод та розробляє механізм їхнього за­хисту.
Якщо мова йде про захист своїх прав у рамках певної держави, то будь-який її громадянин, чиї права і свободи було порушено, має право звернутися за захистом до суду. Право громадян нашої держави на судовий захист визначається міжнародними документами з прав людини та Кон­ституцією України. Судочинство в Україні здійснюється Конституційним Судом України та судами загальної юрисдикції. У такий спосіб реалізу­ються юридичні (правові) гарантії — право на судовий захист, відшкоду­вання матеріальної та моральної шкоди, правову допомогу, презумпцію невинуватості.
Відповідно до Конституції України, кожна людина має право направ­ляти індивідуальні чи письмові звернення або звертатись особисто до ор­ганів державної влади, органів місцевого самоврядування, до посадових і службових осіб із заявою або клопотанням (ст. 40).
Державний захист прав людини покладається на Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, який здійснює парламентський контроль за додержанням конституційних прав і свобод людини і громадянина (ст. 101 Конституції України). У багатьох країнах ця посада має назву - омбудсмен.
Уповноважений. Верховної Ради України з прав людини проводить свою діяльність на підставі відомостей про порушення прав і свобод люди­ни і громадянина, які отримує за зверненнями громадян, осіб без грома­дянства чи їх представників та з власної ініціативи.
Захист прав дитини. У Конституції України передбачено рівність прав дітей незалежно від походження, а також від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним. Крім того, з метою реалізації прав дитини на життя, охорону здоров'я, освіту, соціальний захист та всебічний розвиток 28 квіт­ня 2001 року Верховною Радою України було прийнято Закон «Про охоро­ну дитинства»,
3. Конституційні обов'язки громадян України
Права і обов'язки громадян є невід'ємними від виконання громадя­нами своїх обов'язків. Якщо одна людина має певні права, то існує інша людина, в якої є обов'язки щодо забезпечення цих прав. Отже, обов'язки тісно пов'язані з правами та свободами. Нероздільність прав, свобод і обов'язків закріплено у Конституції України (Розділи І і II).
Конституція України визначає такі обов'язки громадян нашої держави:
       громадянські обов'язки — батьки зобов'язані утримувати дітей до їх повноліття, а повнолітні діти повинні піклуватись про своїх непрацездатних батьків; кожен зобов'язаний неухильно додержува­тись Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей;
       політичні обов'язки — захист Вітчизни, та її незалежність, шану­вати державні символи;
       економічні обов'язки — сплачувати податки і збори в порядку і роз­мірах, установлених законом;
       культурні обов'язки — не заподіювати шкоди культурній спадщині, відшкодовувати завдані збитки.
Лірична хвилинка.
Кожен учень отримує малюнок з рядком вірша. Зачитує рядок вірша і визначає види прав.
Я маю право жити на землі,
Творити, дихати, учитись.
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну восхвалять,
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вірою зустріти.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває.
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
 
ІV. Висновки  та  узагальнення.
Запитання для повторення й обговорення
1.  Які групи основних прав закріплено в Конституції України?
2.  Поясніть зв'язок між правами та обов'язками людини і громадянина.
3.  Які з обов'язків належать до обов'язків людини, а які — громадя­нина? Поясніть чому?
4.  У чому полягає зв'язок прав, свобод та обов'язків? Наведіть при­клади.
Самостійна робота учнів
Робота з документом
Учитель пропонує учням зачитати статті 21, 22, 23, 24 Конституції України, де зазначені основні принципи прав і свобод людини та громадя­нина в Україні. Після відведеного на самостійну роботу часу учні мають на­дати свої пояснення щодо змісту статей і навести приклади їх застосування.
Робота з правовим документом. Клас розбиваємо на  групи, які, опрацювавши відповідні статті розділу II Конституції України (ст. 23, 25, 34, 35, 36), викону­ють завдання, щоби заповнити таблицю «Права, обов'язки гро­мадянина та держави», і роблять висновок про важливість взаємодії прав, свобод та обов'язків.
Статті Конституції
Права громадянина
Обов’язки
громадянина 
Обов’язки
держави
ст. 23
Право на вільний розвиток осо­бистості


ст. 25
Право на громадянство


ст. 34
Право на свободу думки та слова


ст. 35
Право на віросповідання


ст. 36
Право на свободу об'єднання у політичні партії


Опрацювавши статті II розділу Конституції України, заповніть таблицю щодо призначення прав і свобод та класифікуйте пра­ва відповідно до кожної групи.
        1-а група: ст. 21, 23, 24, 25, 27, 28, 29, ЗО, 31, 34, 35, 40, 52, 57.
        2-а група: ст. 26, 33, 36, 37, 38.
        3-я група: ст. 41, 42.
        4-а група: ст. 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 53, 55, 56, 59.
        5-а група: ст. 54.
Назви прав та свобод
Призначення
Права, які  відносяться до цієї групи
Громадянські (особисті) права


Політичні


Економічні


Соціальні


Культурні


Визначте,  в яких статтях йдеться про  конституційні обов’язки  громадян.
Особисті
ст.
Культурні
ст.
Економічні
ст.
Екологічні
ст.
Політичні
ст.
Розгляд справи «Чи служитиме Василь в армії», використання методу «Акваріум»
Прошу пригадати справу «Чи служитиме Василь в армії», яку я запропо­нував вам на початку уроку. Вчитель роздає групам текст справи, фрагменти статей 34 і 65 Конституції України, статей 1, 2, 15 Закону України «Про загаль­ний військовий обов'язок і військову служ­бу» й текст ст. 2 Закону України «Про аль­тернативну (невійськову) службу» (чоти­рьом кутовим).
Групи ознайомлюються із матеріалами.
— Зараз прошу всіх уважно спостерігати за аналізом справи групою «Яблучка», яка пе­ребуває в центрі класу.
Учні групи «Яблучка» обговорюють справу, на другій хвилині дискусії вчитель додає їм ст. 2 Закону України «Про альтернативну (невійськову) службу» і дає ще трохи часу на обговорення.
Потім відбувається представ­лення результатів роботи по справі та обго­ворення учнями класу.
Вчитель пропонує-обговорити, як розвивалась дискусія до на­дання центровій групі ст. 2 Закону України «Про альтернативну (невійськову) службу» та після цього.
- Як бачите, Василь служитиме в армії, а я ще раз звертаю увагу на необхідність знан­ня законів, їх вміння застосовувати як під час розгляду конкретної справи, так і в житті.
Метод «Квітка демократії»
Діти зачитують свої записи. Після обговорення записів створюється квітка демократії.

 V. Домашнє  завдання.
1.     Вивчити  параграф  з  підручника. 
2.     Вивчити основні поняття: конституційні права людини і громадянина, юридичні гарантії, омбудсмен.

2 комментария :

  1. Досить цікавий вид роботи з ліричною хвилинкою!!

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Дмитре ліричну хвилинку проводжу з використанням ілюстравтиного матеріалу під кожну стрічку вірша, тоді виходить ще цікаіше!!

      Удалить