суббота, 20 декабря 2014 г.

Історія України 7  клас
Тема: Київська Русь за часів князя Володимира Вели­кого. Запровадження
християнства як державної релігії.
Мета: характеризувати внутрішнє та зовнішнє стано­вище в Київській Русі за
правління князя Воло­димира; визначати передумови та значення за­провадження християнства як державної релігії; розвивати в учнів навички роботи з історичними джерелами, уміння аналізувати матеріал, робити висновки, узагальнення, визначати передумови та значення історичних подій, давати характеристику державним діячам; виховувати в учнів почуття гордості за історичне минуле України.
Тип  уроку: Вивчення нового  матеріалу.
Обладнання:  Зошити, ілюстративний  матеріал, історична  карта, атласи, контурні
карти, картки, роздатковий матеріал, відеоматеріали, історичні таблиці.

Хід  уроку:
І. Організація  навчальної  діяльності.

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.
Сьогодні, ми продовжимо вивчати подальше становлення і розвиток Київської Русі.
Давайте пригадаємо деякі загальні моменти та події з історії цієї держави.
Бесіда за питаннями.
1.     Хто та коли заснував місто Київ?
2.     Якого князя називали Віщим?
3.     Які походи здійснив цей князь?
4.     Який князь загинув від рук своїх підданих?
5.     У якому році відбулося повстання древлян?
6.     Які висновки зробила княгиня Ольга?
Термінологічний диктант.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Отримання грамоти від князя Володимира Великого.
Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми повинні з’ясувати внутрішнє та зовнішнє становище Київської Русі. Ознайомитися з діяльністю і правлінням Володимира Святославовича, якого народ назвав братовбивцею, «Ясним сонечком», церква визнала святим та рівноапостольним, а історики нарекли Великим.
І для того, щоб наша оцінка була об’єктивною ми мусимо відправитися в далеке Х століття.

ІІІ. Вивчення  нової  теми.
1. Правління Володимира.
Робота з біографією.
Наймолодший син великого князя Київського Святослава I Ігоровича і його коханки Малуші, дочки Мала Любечанина, яка служила ключницею княгині Ольги. Точний рік народження Володимира невідомий. Його батько Святослав народився 934-го року, а старший син Володимира Вишеслав — близько 978 року, звідки можна вивести роком народження Володимира 958 з точністю до одного року.
Як повідомляють пізні джерела XVI століття (Нико-нівський і Устюзький літописи), Володимир Святославич народи-вся в селі Будутині, куди розгнівана Ольга відіслала Малушу.
У російській історичній літературі було намагання довести, що Будутино — це село Будник (зараз урочище Буденик) під Псковом. Однак серйозних підтверджень, які б доводили цю версію, немає. Український дослідник Ю. Диба висунув версію, що Будутино — це сучасне волинське село Будятичі, яке є околицею міста Нововолинська. Згадка про церкву Пресвятої Богородиці, якій було передано літописне Будятино, кореспондується з документальними свідченнями XV століття, за якими Будятичі належали до угідь давнього Зимненського Свято-Успенського Святогорського монастиря.
Про подальшу долю Малуші літописи не повідомляють, а малолітній Володимир повернувся до Києва, де перебував під наглядом княгині Ольги. Вихованням його керував вірогідно дядько по матері Добриня, оскільки у звичаях Русі було довіряти виховання спадкоємців членам старшої дружини.
Його називали Володимир-Красне Сонечко. Цікаво, що не тільки Володимир асоціювався з сонцем, а й король Франції, Людовік XIV, якого називали Король-Сонце (le "roi Soleil").
Історична довідка.
Володимир Святославич (? — 1015, Київ) — великий князь київський від 980 р. Син Святослава Ігоровича. Завершив об'єднання всіх східнослов'янських земель у складі Київської Русі. Запровадив християнство на Русі (близько 988-989 pp.), почав будувати християнські храми й монастирі, заснував шко­ли та бібліотеки. За його князювання Київська Русь досягла найбільшої могутності. Це була централізована християнська імперія з усталеним місцем у європейській політиці.
Метод «Мнемомоторики».
Картинку Володимира Великого перед уроком потрібно розрізати на чотири частини. 1-ша частина тулуб, 2-га частина – меч, 3-тя частина – Біблія, 4-та частина голова. Розповівши відповідний пункт плану учні отримують частинку пазлу-картинки в кінці уроку вони склеюють повний портрет і підсумовують, яку частину пазла з яким матеріалом уроку отримували. 
Розповідь про міжусобні війни.
Після смерті Святослава між його синами Ярополком, Олегом та Володимиром розгортається боротьба за київський престол. (Діти пригадують значення поняття «міжусобна боротьба».) Старший син Ярополк відібрав Деревлянську землю Олега і Новгород у Володимира, але Володимир за допомогою вікінгів розпочав наступ на Київ і відвоював Київ у Ярополка. Після цих подій Володимир став князем Київської Русі, але водночас розумів, що для того, щоб зміцнити державу, потрібно внести серйозні зміни в її управління.
Робота з хронологією.
980– 1015, 981, 985, 988
Робота зі стрічкою часу.
2. Реформи Володимира.
Робота з картою та історичними атласами.
Метод «Мнемомоторики».
Самостійна робота з опорними схемами.
Назва реформи
Основні заходи
Значення
Державного управління
Створив 8 округів, які поділялись на волості. Посадниками поставив своїх синів або надійних людей.
Зміцнив владу.
Військова
За службу у війську надавали земельний поділ, у війську служили найманці.
Зміцнив армію
Судова
Запроваджено кодекс правових норм, усний «Закон земляний»
Упорядкування законодавства
Оборонна
Будувались фортеці, укріплення навколо Києва, оборонні рубежі «Багатирські застави»
Захист держави
Фінансова
Почали карбуватись перші гроші. Монети виготовляли із срібла і золота.
Розвиток торгівлі
Запроваджена державна символіка
Герб – тризуб
Авторитет держави
Релігійна реформа
Запровадив християнство
Зміцнення зв’язків між окремими час-тинами держави і для міжнародного визнання.
Бліц-опитування.
1.     Які реформи провів князь Володимир?
2.     Які наслідки цих реформ для київської Русі?
3.     Яка реформа, на вашу думку, була найуспішнішою?
Метод «Мнемомоторики».
3. Запровадження християнства.
Евристична бесіда.
1)      Коли виникло християнство?
2)      Яка релігія існувала в Київській державі до прийняття християнства?
3)      Хто з київських князів був першими християнами?
Робота з історичними джерелами.
Учні опрацьовують джерела інформації, які допоможуть з'ясувати, як саме відбувалося запровадження християнства.
«Повість минулих літ» про запровадження християнства
Володимир... прийшов у Київ, зразу звелів скинути (язични­цьких) кумирів — одних порубати, а інших спалити. А Перуна звелів прив'язати до хвоста коня і стягти з гори по Боричеву узвозу в Ручай і приставив 12 мужів штовхати Перуна жер­динами... Коли тягли Перуна по Ручаю до Дніпра, віруючі люди оплакували його. І, притягти Перуна, укинули його в Дніпро...
Після цього Володимир послав (гінців) по всьому місту зі словами: «Кого не буде завтра на річці, чи багатого, чи убогого, жебрака або раба, той іде проти мене».
Володимир звелів будувати церкви і ставити в тих місцях, де стояли кумири... І почав Володимир ставити по містах церкви і попів, а людей примушував хреститися по всіх містах і селах, і почав брати в нарочитих людей їх дітей і віддавати в книжне навчання...
Робота з таблицею.
Робота з підручником.
Робота з хронологією та ілюстративним матеріалом.
Розповідь про значення християнства.
Робота з опорними схемами.

ІV. Висновки  та  узагальнення.
Перегляд відеоматеріалів.
Історичний диктант.  Учні записують відповіді на дощечки.
1.       У якому році Володимир прийшов до влади?
2.       3а правління Володимира завершувався процес перетворення Руської держави на:  імперію;  республіку;  монархію.
3.       Скільки реформ провів князь?
4.       Адміністративну реформу було проведено у: 980;   985;   988.
5.       3а часи правління князя Володимира прийнято закон: "Устав земляний"; "Руська правда"; "Устав".
6.       За Володимира Великого карбувалися монети (златники і срібники): так;  ні.
7.       Гербом князя був:   хрест;  тризуб; корона.
8.       Володимир був одружений з: польською королевою;  грецькою імператрицею; візантійською царівною.
9.       З якою метою на південних рубежах Русі зводилися міста-фортеці й вали?
10.  Християнство було запроваджено в:  990р;  980р;  988р.
11.  Як називається перша кам'яна церква в Києві? св. Василя; Десятинна.
Робота з грамотою Володимира Великого.

V. Домашнє  завдання.
1.     Прочитати  § 6.
2.     Підготувати повідомлення про Ярослава Мудрого.

3 комментария :