понедельник, 15 декабря 2014 г.


Тема. Урок узагальнення та систематизації знань з теми: «Ти — людина,
значить, маєш права»
Мета ознайомити учнів з основними принципами у сфері прав людини і
громадянина, що містяться в  Загальній Декларації прав людини, Конвен­ції ООН про права дитини та Конститу­ції України; навчити пояснювати поняття «права і свободи людини»; розвивати вміння характеризувати види прав і свобод людини і наводити приклади;аналізувати зміст статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини;висловлювати власні судження про значення прав людини і дитини; формувати фундаментальні цінності, елементи правової культури, прищеплювати інтерес до права.
Обладнання: папір, дошка, маркери, текст ЗДПЛ, тексти Загальній Декларації прав
людини, Конвен­ції ООН про права дитини Конституція України, учнівські зошити, підручник «Правознавство. Практичний курс: підручник для 9 кл.
Методи: робота в парах, рольова гра, «Брейн-ринг».
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: брейн-ринг.

ХІД УРОКУ
I.    Організаційна частина уроку

II.   Мотивація навчальної діяльності учнів
Клод Гельвецій казав: «Своєю силою закони зобов’язані правам»Як ви думаєте, чи актуальні ці слова сьогодні? Працювати над цією проблемою будемо протягом уроку на тему: «Ти – людина, значить маєш права і свободи».
 Про що очікуєте дізнатися на уроці(очікування учень – секретар заносить на ватман чи дошку)
Завдання 1.
Пригадайте, що спільного і в чому відмінність між правом і законом. Кожна команда має право назбирати  на терези Феміди якнайбільше доказів(зібравши докази серед членів команди спікер розміщує їх на «терезах Феміди») Кожна людина живе в тій чи іншій державі, має зв'язки з суспільством, в якому вона пере­буває. Кожна країна визначає ха­рактер взаємозв'язків суспільства та особи, держави і громадянина. Дер­жава як офіційний представник сус­пільства юридично закріплює, на­самперед в Конституції, права та обов'язки людини і громадянина.
Світовий і національний досвід дав можливість встановити ряд осново­положних принципів у сфері прав людини і громадянина, які дістали закріплення в Конституції України.
Отже, наша мета сьогодні — ознайо­митися з документами, які захища­ють права людини, і навчитися їх використовувати в конкретних жит­тєвих ситуаціях.

III. Основна частина уроку
1.  Що таке права і свободи людини
Завдання 2. Працюючи в парах, пригадайте, що таке права людини та в яких документах вони викладені. Прочитайте фрагмент казки Теодора  Гейзеля «Слон і пушинка»(с.44) і обговоріть: чого прагне слоненя Хортон для мешканців містечка Хтоськ? У мультфільмі Хортон обіцяє хтоськам забезпечити три основні права, які будуть визначені пізніше. Допоможіть слоненяткові - складіть перелік трьох основних прав і свобод людини. Порівняйте власні думки з думками авторів підручника. Поділіться ними з класом.
Завдання 3.
В юридичній літературі поряд із поняттям «права людини» зустрічаєт поняття «свободи людини». Поміркуйте в групі в чому різниця між цими поняттями і який їх взаємозв’язок з державою? Свої міркування виразіть схематично.
Завдання 4. Працюючи в парах, обговоріть, чи відрізняється за значенням слово «право» у таких судженнях:
1)   право громадян на працю гарантовано Конституцією;
2)   укладення договору регламентується нормами цивільного
3)   одним із предметів, що вивчають студенти, є історія держави і права;
4)   міліція - це правоохоронний орган;
5)   в усьому світі існують організації із захисту прав людини – правозахисні.
 В яких із них, на вашу думку, слово «право» має одне і те саме значення, чому?

   2. З історії прав людини. «Брейн-ринг».
Учитель. Людина — найрозумні­ша істота, що живе на Землі. Кожна людина від народження отримує всі належні їй права незалежно від на­ціональності, майнового стану, віри, кольору шкіри. Особисті права і свободи людини покликані забез­печити її власні життя і потреби.
Сьогод­нішній «Брейн-ринг» має на меті розкрити і доповнити наші знання про історію розвитку прав людини, а також їх реальний зміст.
Розпочинаємо нашу гру!
Існує та­кий вислів: «Хто не знає свого ми­нулого, той не побудує майбутньо­го». Тож і ми почнемо з пам'яток правової культури українського на­роду.
Для ви­рішення якихось справ люди сходи­лись на громадські наради — віче. Продовженням його є звичаєве пра­во. Найбільша збірка давньорусько­го права, яка мала величезне значен­ня для подальшого розвитку права в Україні, — це «Руська правда».
Питання
1)   Хто автор збірника феодальних законів? Скільки існувало ре­дакцій?
2)   Дайте характеристику його ос­новним положенням.
(— Автором «Руської правди» був князь Ярослав Володимирович Мудрий, його нащадки змінювали і доповнювали цей документ. На дум­ку багатьох дослідників, існує три редакції.
Коротка — «Суд Ярослава» — найстаріша частина, створена за часів Ярослава Мудрого.
  Поширена — «Правда Ярославичів» — доповнення, внесені синами Ярослава Мудрого.   Скорочена — «Устав Володими­ра» — документ, укладений онуком    Ярослава    Володимиром Всеволодовичем Мономахом.
Основні положення
1.    Закріплювалась феодальна влас­ність.
2.    Урегульований договір позики не лише на хліб, але й на гроші, мед.
3.    Кровна помста замінювалась грошовим штрафом.
4.    Смертна кара застосовувалась лише за зраду князя.
5.    За дії холопа відповідав сам пан.
6.    Судові функції виконували князь, представники адмініст­рації, церковні органи, вотчин­ний суд.)
 «Пакти і конституції законів та вольностей Війська Запорозького» — документ, який складався зі вступу та 16 ста­тей.
Питання
1)   Коли й де був укладений доку­мент та які правові норми він закріплював?
2)   У чому полягали особливості цього документа?
(Конституція Пилипа Орлика 1710р. складена в еміграції. Це був договір між шведським королем і «гетьманом без війська, землі й народу». Вона не була втілена в життя, не набула сили закону. Однак цей документ перейня­тий ліберальним і демократичним ду­хом. Це була перша українська кон­ституція.
Основні положення
1.    Написана латиною та україн­ською мовами.
2. Встановлювала національний суверенітет і визначала кордони держави, гарантувала права лю­дини.
3.    Передбачала розподіл виконав­чої та законодавчої гілок влади.
4.  Гарантувала соціальне забезпе­чення незахищеним верствам населення.)
28черв­ня 1996 р. на 5-й сесії Верховної Ра­ди України була прийнята Консти­туція України — Основний Закон  України. В ньому затверджені всі основні права людини в державі.
Питання
Назвіть статті Конституції України, що захищають неповнолітніх громадян. (Ст. З, 27, 29, 34, 35, 41, 49, 50, 52, 53,54, 57, 58.)
 Міжнародне право — як головнокомандуючий на полі бою, який віддає свої накази Генералам, а не простим солдатам.
У давні часи виникає ідея міжнародного захисту прав людини. До американських і французьких революцій XVIII ст. поняття «права лю­дини» взагалі не існувало. Деякі за­конодавчі договірні акти епохи фео­далізму дещо обмежували права князя, гетьмана, імператора на користь окремих станів суспільства, а не окремої особи.
Сьогодні існують міжнародні організації, які захищають  права людини. Одна з них — ООН. 1 3 часу її створення у 1945 р. 24 жовтня було створено ряд фондів. Одним із перших був дитячий фонд.
 Питання
1)    Який документ прийняла Гене­ральна Асамблея ООН щодо за­хисту прав дитини в усьому світі?
2)    Коли це сталось?
3)    Назвіть її основні положення.
(20 листопада 1989р. Генеральна  Асамблея ООН одночасно прийняла «Конвенцію про права дитини», 26 січня 1990р. відкрита для підписання.  Набула чинності в Україні з 27верес­ня 1991р.)
Учитель. Крім «Конвенції про права дитини», існують інші міжна­родні документи, які захищають права людини.
Знайдіть в підручнику (с.47) назви цих документів.
3.    Аналіз тексту Загальної декларації прав людини
Звертаємо увагу на зміст документа. За 2 хв. я пропоную уч­ням розподілити права людини на групи за змістом; особисті — синіми чорнилами, політичні — червоним, соціально-економічні — жовтим, культурні — зеленим кольорами.
Але пам'ятайте, що деякі права мо­жуть належати до декількох груп.
Прошу лідерів груп взяти участь у жеребкуванні.
Перевірка та обговорення 4—5 хв. Лідери на великому ватмані окре­мим кольором позначають ці права.
4. Світова Конституція прав дитини.
 Правова задача. 
Розглянемо наступну ситуацію.
Крик немовляти привернув увагу при­биральниці на вокзалі. Немовля дівчин­ка, тепло вдягнена, лежала в картонній коробці на вулиці перед входом до вокза­лу. У коробці знайшли записку: «Будь ласка, потурбуйтеся про мене».
Міліція по радіо звернулася до батьків, щоб вони прийшли до міліцейського пункту за дитиною, і викликала лікаря. Але, на жаль, бать­ки не відгукнулися на звернення.
Життя цієї дівчинки почалося дуже важко.
Давайте спробуємо скласти спи­сок усіх можливих потреб цієї ма­ленької дівчинки.
При роботі спочатку кожній групі ок­ремо скласти список можливих по­треб дівчинки. Після виконання зав­дання представник тієї групи, яка раніше впоралася із завданням, записує список потреб на великому аркуші паперу або на дошці, а всім іншим групам потрібно доповнити цей список, тобто до­писати ті потреби, яких не зазначи­ла перша група. Далі, в ході обгово­рення ситуації, пропонуємо наступні запитання.
1. Хто і яким чином повинен за­довольнити потреби дівчинки?
2. Коли дитина стане підростати, її потреби зміняться. Якими вони
стануть, коли вона досягне вашого віку?
Учитель. Більшість тих потреб, що ви назвали, є основними права­ми дитини. Вони викладені у доку­менті, який ми вже згадували сьо­годні — у Конвенції про права дити­ни. Основним правом дитини є право на життя. Життя дитини є недотор­канним, дитина має бути захищена від усіх форм насильства — фізично­го, психологічного, різних зловжи­вань та грубого ставлення.
Одразу після народження дитина реєструється в спеціальних органах і набуває право на ім'я. Ім'я у люди­ни єдине, хоча у виняткових випад­ках його можна змінити. Зі своїм іменем людина йде по життю. Це означає, що до дитини треба зверта­тися тільки на ім'я, будь-яке інше звернення, скажімо, на прізвисько або ще якось, є порушенням права дитини на ім'я. З моменту народжен­ня дитина набуває громадянство пев­ної держави. Відібрати громадянство не можна, його можна змінити.
Інша, не менш важлива група прав дитини пов'язана з її життям у сім'ї. Це право на нормальне сімей­не життя, на турботу, любов і розу­міння з боку батьків.
У Конвенції також закріплені пра­ва, які забезпечують кожному з вас вільний розвиток: право на свободу думок, свободу совісті, на освіту, охорону здоров'я.
Цим документом встановлено та­кож правила поводження з дітьми, незалежно від того, звідки вони ро­дом і хто вони.
20 листопада кожного року всі люди відзначають як День захисту прав дитини. Саме 20 листопада 1985 року Генеральною Асамблеєю ООН була прийнята Конвенція про права дитини.
У 1991році цей документ підпи­сала і наша Україна.
Завдання 5.
Працюючи у парах виконайте завдання 5(с.47) та завдання 6 (с.49)
5. Якщо права людини порушені, то куди вона може звернутисяза захистом своїх прав?
Учитель. Ст. 55 Конституції України, де запи­сано, що кожна людина, має право звертатися до суду для захисту своїх прав, а також оскаржувати в суді рі­шення, дії або бездіяльність органів державної влади, місцевого само­врядування, їх посадових та службо­вих осіб. В Україні створено спе­ціальний орган для захисту прав людини — Уповноважений ВР Ук­раїни з прав людини, до якого ма­ють право звертатися особи у разі порушення їхніх прав.
Комітет з прав людини ООН (був створений в 1977 р., Україна визна­ла його повноважним в 1990 р.) — якщо людина вичерпала всі можли­вості судового захисту у своїй країні.
Європейський суд з прав людини почав працювати з 1959 р. і грома­дяни України одержали можливість звертатись до нього з 1997 р.
Комісар з прав людини Ради Євро­пи — стежить за дотриманням прав людини в державах, що є членами Ради Європи.
Завдання 6. За 1 хв. скажіть ,якщо комусь із ваших однолітків чи особисто вам потрібна допомога, слушна порада щодо ваших прав або ви почуваєтесь у небезпеці, куди звертатися по допомогу? (кожна команда повинна назвати найбільшу кількість захисників прав дітей)
ІІІ. Узагальнення матеріалу.
Завдання 7. 1) Обговоріть у загальному колі: як ви тепер розумієте, чому Хортон говорить: «Хай менша за око мурашки вона, все ж є особистість!»? Яким буде суспільство, якщо кожен і кожна погодяться з тим, що права людини дуже важливі? Чи може це бути здійснено?
2) Сформулюйте та запишіть власний висновок про значення захисту прав людини і громадянина в Україні.

ІV. Оцінювання учнів

V.  Домашнє завдання.
Складіть «абетку прав і свобод людини», вишикувавши за літерами алфавіту права і свободи. Зафіксуйте результат своєї роботи в зошиті.


Комментариев нет :

Отправить комментарий