четверг, 25 декабря 2014 г.

Всесвітня історія  9 клас
Тема: Модернізація Російської імперії
Мета: встановлювати хронологічну послідовність подій; висвітлювати основні
напрямки соціально-економічного і полі­тичного розвитку Росії напередодні реформ; розповідати про реформи Олександра II та їх наслідки; характеризувати зовнішню і колоніальну політику Російської імперії; описувати події Кримської та російсько-турецької війни; застосовувати та пояснювати терміни та поняття: «кріпосне право», «тимчасовозобов'язані», «судова реформа», «міська ре­форма», «військова реформа», «Кримська війна»,  «народництво», виховувати патріотизм.
Тип  уроку: урок застосування знань, навичок і умінь.
Обладнання: зошити, підручник, роздатковий матеріал, таблиця, картки,
         атласи, ілюстративний матеріал, мультимедійна презентація.

Хід  уроку:
І. Організація  навчальної  діяльності.
ІІ. Актуалізація  опорних  знань.
Дидактична гра «Відома особа».
Учням пропонуються портрети відомих осіб: потрібно вказати прізвище та ім’я особи, країну та посаду.
Робота з термінами.
Учні по черзі витягують картки-терміни, ознайомившись з терміном учень повинен його пояснити.
Завдання
1.     Охарактеризуйте державний устрій Росії.
2.     Чому Росію назвали «жандармом Європи»?
II. Мотивація навчальної діяльності
Для Російської імперії друга половина XIX в. стала епохою докорінних змін. Це була спроба повернути втрачені пози­ції Росії в Європі.
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Вивчення  нової  теми.
1.     Особливості економічного розвитку


  Робота з історичними документами.
1 пара. Становищу у сільському господарстві Росії;
2 пара. Становищу у промисловості.
Текст 1. Мануфактурна промисловість
 «Ми, росіяни, у значній кількості отримуємо машини через усі наші порти. Отримання машин з-за кордону почалося вже давно, але останнім часом було вельми незначним, частково через неуцтво та забобони, частково — внаслідок здешевлення людської праці. Але останнім часом ввезення машин з-за кордону вельми посили­лося, особливо з 1856 р.
Цей факт красномовно свідчить про нашу неспроможність у справі побудови машин; принаймні, зрозуміло те, що наші механічні заклади не можуть задовольняти всі потреби нашої промисловості...»
Запитання до таблиці і тексту
1.    Оцініть рівень промислового розвитку Росії.
2.    Як ви вважаєте, які чинники визначали таке становище?
3.    Що б ви запропонували змінити, для того щоб економіка Росії розвивалася швидше?
Текст 2. Прохання селян села Барашева-Усада своєму пану
...Ми звертаємося до вас... із сумним проханням: не залиште нас, бідних, у стані крайнього розорення. Будьте милосердні до нас, бідних, як батько наш небесний є милосердним, зробіть бать­ківську милість — накажіть з комор її ясновельможності... видати хліба нам, бідним, для засіву землі... а ми по врожаю внесемо пози­ковий до її ясновельможності хліб... Необхідність змушує нас зай­мати хліб у її ясновельможності: селяни наші оброчні від розорен­ня не в змозі платити оброк її ясновельможності, бажають краще обробляти землю разом з панськими селянами, панські ж селяни, обтяжені панщиною, дійшли крайнього зубожіння...»
Текст 3. А. С. Кайсаров. Про необхідність звільнення кріпаків у Росії. 1806 р.
«...Коли кріпосна людина заради своєї користі працює над об­робкою ниви, то вона робить це для того, щоб зберегти і підтримати своє жалюгідне існування та свою сім'ю. Якщо ж заради вигоди па­на свого, то кожне зернятко, скільки їх є, сіє в землю з прокляттям! ...Якщо поміщик вважає вигідним отримувати те, що вибито з-під палиці..., то держава зазнає через це чималого збитку.
А якщо б навіть кріпак і прагнув із сумлінням обробити свій клаптик землі, то чи досить у нього часу для цієї роботи? Добре ві­домо, що всі сільські роботи належить виконати у певний час, знач­ну частину якого кріпак повинен витратити на обробку поля свого пана...»
Запитання і завдання до текстів 2 і З
1.    Охарактеризуйте становище кріпосних селян.
2.    Дайте оцінку розвитку внутрішнього ринку Росії.
3.    Що б ви запропонували змінити для того, щоб економіка Росії розвивалася швидше?
2.     Кримська війна 1853-1856 рр.
Поразка у Кримській війні яскраво засвідчила сут­тєве відставання Росії від інших країн Західної Європи.
Робота з картою історичного атласа
Учитель пропонує учням розглянути карту історичного атласу «Кримська війна 1853-1856 рр.» і відповісти па питання:
1.    Назвіть учасників Кримської війни.
2.    Опишіть дії Росії 1853 р.
3.    Назвіть території, які втратила Росія згідно з Паризькою уго­дою 1856 р.
Після поразки у Кримській війні Росія опинилася у глибокій економічній кризі. Тогочасні економічні відносини гальмували розвиток країни. У результаті Росія відставала від єв­ропейських країн на 50-100 років.
3.     Реформи 60—70-х рр. у Росії.
Метод «Навчаючи - вчусь».
Мультимедійна презентація.
 
 
Запитання
1.    Назвіть, які залишки феодального ладу стримували розвиток економіки Росії?
2.    Які наслідки мали ці реформи для подальшого соціально-еко­номічного розвитку Росії?
4.     Народництво.
Робота з роздтаковим матеріалом.
 
5.     Робітничий рух.
Метод «Навчаючи - вчусь».
 
 6.     Зовнішня політика.
 
 — Росія, використовуючи ідею панславізму, змогла закріпитися на Балканському півострові. Укладений франко-російський союз був спрямований проти Німеччини.

ІV. Висновки  та  узагальнення.
Бесіда за запитаннями
1.    Назвіть причини проведення реформ у Росії.
2.    Чому реформи в Росії почалися саме зі скасування кріпацтва?
3.    Назвіть основні напрямки колоніальної політики Росії.

V. Домашнє  завдання.
1.    Прочитати  § 19 до стр. 165.
2.    Для учнів з достатнім та високим рівнем знань завдання 14 стр. 168.

Комментариев нет :

Отправить комментарий